Bedre helbred sådan!

 

“Hvor uvidenhed fjernes, ophører det såkaldte onde med at eksistere.” Martinus

Vigtigt: Intet på dette Web-sted er et forsøg på at holde dig fra nødvendig lægebehandling. Nedtrapning eller ophør med brug af medicin eller behandling bør ske i samråd med en kvalificeret læge. Hvis du ophører med lægeordineret behandling eller medicin uden din læges samtykke, så bærer du selv det fulde ansvar.

Bemærk at råd og vejledning på disse sider ikke omfatter brug af kosttilskud. Det skyldes, at jeg som forhandler af kosttilskud ikke må anprise disse. Derfor må du søge information om brug af kosttilskud andetsteds.

Her følger nogle råd til at opnå og bevare et godt helbred:

  • Frugt og grønt

Indtag rigelige mængder af frisk frugt og især grøntsager. Det sundeste er friske grønne blade (f.eks. salatblade) og spirer. Råkost er at foretrække fremfor kogt eller på anden måde opvarmet mad. Det skyldes, at opvarmning ødelægger vigtige fordøjelsesenzymer i maden. Det medfører, at dit fordøjelsessystem skal på overarbejde for at producere ekstra enzymer. For at få nok grønt, kan det være en stor hjælp at blende grøntsagerne med en smule rent vand. Tilsæt evt. en banan for at give en mild og behagelig smag og avocado for at få flere essentielle fedtstoffer. Indtag gerne en liter af denne blanding om dagen. Det vil give dig masser af vigtige næringsstoffer med øget velvære til følge og mindske trangen til det usunde. Sørg for at variere grøntsagerne. Eksempel på opskrift.

Nogle mennesker har problemer med at spise rå grøntsager og foretrækker dem kogte. I så fald er det fornuftigt at gemme kogevandet og drikke det, da det indeholder vigtige mineraler og bl.a. gavner syre/base-balancen.

  • Rent vand

I Danmark er der postevand af rimelig kvalitet de fleste steder. Vand i plastflasker kan indeholde spor af plastic. Undgå eller begræns indtagelse af kulsyreholdigt vand. Vil du have vandet rigtig rent, så kan et såkaldt omvendt osmose vandrensningsanlæg anbefales. En billigere løsning til vandrensning er en filterkande.

  • Spis langsomt og tyg maden grundigt.

Det får fordøjelsen til at forløbe bedre, dels fordi maden findeles mere og dels fordi der dannes mere spyt, hvilket er nødvendigt for fordøjelsesprocessen.

  • Frisk luft

Det er bedst at motionere i god afstand fra veje med meget trafik, så man ikke indånder skadelige mængder af udstødningsgas fra biler.

  • Motion

“Har du ikke tid til motion nu, må du afsætte tid til sygdom senere.” Edward Stanley

Moderat motion er vigtigt for at vedligeholde organismens helbred. Motion kan overdrives. En karriere med hård træning og udøvelse, som f.eks. cykelrytter, langdistanceløber eller lignende, afkorter ofte en persons levetid væsentligt.

  • God og tilstrækkelig søvn

Det er bedst at gå i seng før klokken 22 eller når den første træthed melder sig om aftenen og få den søvn du har behov for i totalt mørke. Under sygdom anbefales det at gå i seng allerede kl. 20 eller tidligere, således at midnat bliver ca. midt i søvnperioden.

  • En god omgangskreds

Har du forbindelse med nogen, der søger at undertrykke dig, så er det af vital betydning for dig og dit velbefindende, at du håndterer denne situation så undertrykkelsen ophører.

  • Undgå raffinerede fødevarer (f.eks. hvidt mel, hvidt sukker).
  • Undgå varmpressede planteolier, margarine og andet hærdet fedtstof. Det findes også i smørbare blandingsprodukter.
  • Undgå eller begræns indtagelse af stimulanser (f.eks. kaffe, sort te, slik, alkohol og tobak).
  • Undgå skadelige tilsætningsstoffer (f.eks. aspartam, cyklamat, smagsforstærker mm.)
  • Giv mere opmærksomhed til de positive ting i tilværelsen. Giv mindre opmærksomhed til de negative ting i tilværelsen.

Få inspiration til en sundere livsstil i bøger som “Glød og glæde med raw food“. Se også “Den skudsikre diæt“.

Helbredelse og sundhed opnås lettest, hvis man er optimistisk og villig til at forbedre sin livsstil.

Folk er omtrent så lykkelige, som de beslutter sig for at være.” Abraham Lincoln

Læs også “Vejen til Lykke“-hæftet.