May 012008
 

Tandpastaen, som du kan spise

Jeg har i nogen tid søgt efter en tandpasta uden glycerin. Jeg læste nemlig på side 137 i “Secret Guide to Health” af Wayne Green, at glycerin blokerer for genopbygning af tandemalje, og derfor bør undgås i tandpasta. Nu er det lykkedes at finde en glycerinfri tandpasta. Den er tilmed økologisk og fremstillet udelukkende af fødevareingredienser: Økologisk Brolacta tandpasta. Jeg bruger den nu selv, og så vil det vise sig ved mit næste tandlægebesøg til efteråret, om tandlægen har nogen kommentarer til mine tænder.

Mælk og laktose

Mælk giver problemer med helbredet hos mange mennesker, både børn og voksne.

Almindelig mælk indeholder en del laktose (mælkesukker). For at fordøje laktose og optage det i kroppen kræves et enzym kaldet laktase. Små børn danner laktase, men efter 4-års alderen falder produktionen af laktase, og en del voksne danner slet ikke laktase. Det medfører, at laktosen bevæger sig ufordøjet igennem fordøjelsessystemet til tyktarmen, hvor den spaltes af tarmbakterier. Ved denne spaltning dannes der store mængder gas, hvilket kan give smerter og ubehag. Diaré kan også forekomme som følge af indtagelse af laktose.

Problemet mindskes ved at indtage mælk i form af surmælksprodukter uden tilsat sukker eller kunstigt sødemiddel. Ved fremstilling af surmælksprodukter tilsættes mælkesyrebakterier til mælken, og disse gavnlige bakterier omdanner laktosen til mælkesyre. Nogen mennesker med høj grad af laktoseintolerans må dog helt holde sig fra mælkeprodukter for at undgå ubehag.

Kildehenvisninger: “Maven – din bedste ven” af Carsten Vagn-Hansen og “Optimal Næring” af Eva Lydeking-Olsen

  One Response to “Mælk og laktose”

  1. Dette var utrolig iatnressnet lesning! Tung artikkel å lese, men svært iatnressnet!jeg har gått på lavkarbo i ca 5-6 uker nå, og i løpet av bare første 10-14 dagene forsvant gravidmagen som jeg kaller den, og jeg gikk ned 4-5 kilo. Men for ca en uke siden kom den tilbake!! *hva skjer???!!!* også leser jeg innlegget ditt, og bitene faller litt på plass. Kanskje jeg rett og slett skal kutte ned på melkeprodukter en stund? Jeg drikker ikke melk, det går stort sett i masse fløte, rømme og krem fraiche. Også syns jeg at jeg leste noe om ost? Er det fy-fy ?Er det lurt å gå over på laktose fri fløte kanskje? Finnes det noen slike alternativer når det kommer til rømme? Dette skal jeg se litt mer på kjenner jeg . det har liksom stoppet helt opp her, og DET er demotiverende!

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)