Dec 292014
 

Nye varer

Ny Biortomin: Dette populære multivitamin-tilskud er nu blevet opgraderet i lighed med andre produkter i Biorto-serien. Biortomin indeholder nu også K2-vitamin, og kvaliteten er meget høj, da der ikke anvendes kunstige hjælpestoffer. Kapslen er af vegetabilsk cellulose, og som fyldemiddel anvendes kun naturligt rismel.

Biorto vitamin C er også blevet forbedret på lignende vis.

Green & Black chokolade: Vi har skaffet den økologiske chokolade fra G&B i England. Chokoladen udmærker sig ved den lækre smag. Du kan få 70% mørk chokolade, 85% mørk chokolade og kakaopulver fra G&B.

Magnesiumflager består af ren, naturlig magnesiumsalt, der hentes op fra undergunden i Holland. Flagerne tilsættes i fodbad eller karbad. Når man bader i det, optages magnesium gennem huden.

Q10 – fra helsekost til epokegørende medicin” er en ny bog af Pernille Lund. Her får du bl.a. svar på:

  • Hvad Q10 er, og hvilke funktioner det har i organismen
  • Hvornår det kan være relevant at tage Q10
  • Anbefalet dosis af Q10 under forskellige omstændigheder
  • Hvad du skal se efter ved valg af Q10-tilskud

Få bogen til kun 59 kr. fra Helseudsalg.dk

En anden ny bog fra Pernille Lund er “Sådan får du styr på dit blodsukker og din vægt“, som vi tilbyder til 49 kr.

 

Sådan blandes Calcium-Magnesium Plus

Pga. at Fødevarestyrelsen nu opkræver en ekstremt høj kontrolafgift fra producenter af kosttilskud, har vi stoppet produktionen af Calcium-Magnesium Plus, som vi selv blandede her.

Hvis du fremover ønsker Calcium-Magnesium Plus, kan du købe råvarerne og blande det selv. Opskriften for et kg Calcium-Magnesium Plus er som følger:

  • 740 gram calciumgluconat
  • 105 gram citronsyre
  • 90 gram magnesiumcarbonat
  • 65 gram ascorbinsyre

Ingredienserne vejes præcist af og blandes grundigt.

Den almindelige dagsdosis er 7 gram (ca. 2,5 tsk.) af denne blanding. Ved særligt behov kan man indtage 7 gram 3 gange dagligt. Før indtagelse, skal man hælde kogende vand eller varm te over pulveret. Derved opløses det til en klar væske, der er lige til at drikke.

7 gram Calcium-Magnesium Plus pulver indeholder ca. 450 mg. calcium og 150 mg. magnesium.

 

Forebyg hjerte-kar sygdomme ved at undgå transfedt og oxideret fedt

Den amerikanske læge Fred Kummerow har i næsten 80 år forsket i hjerte-kar-sygdomme. Han er nu 100 år gammel og har for nyligt givet et interview, hvor han forklarer nogle interessante sammenhænge mellem fedtstof og hjerte-kar-sygdomme. Hans konklusion er, at hvis man undgår transfedt og oxideret fedt, så forebygger man effektivt hjerte-kar-sygdomme. Der er desuden fundet en sammenhæng mellem demens og transfedt, så man kan også forebygge demens ved at undgå transfedt.

Transfedt dannes ved en proces kaldet “delvis hydrogenering” eller “delvis hærdning”. Denne proces udføres ved at presse brint ind i planteolie under højt tryk. Derved ændres olien kemisk, så den holder sig længere uden at blive harsk (iltet). Men denne syntetiske olie hæmmer dannelsen af prostacyclin i organismen. Prostacyclin er et vigtigt stof, der får blodet til at flyde frit i blodårerne. Det er derfor klogt helt at undgå “delvist hydrogeneret fedtstof” eller “delvist hærdet fedtstof” eller transfedt. Delvist hærdet fedtstof findes bl.a. i underlødige færdigretter. Hold øje med ingredienslisterne, når du køber ind.

Oxideret fedtstof (iltet eller harsk fedtstof) er den anden store synder. Det fører til dannelse af stoffet tromboxan i organismen. Tromboxan får blodet til at klumpe sammen med risiko for blodpropper til følge. De fleste vegetabilske olier oxiderer (iltes), når de anvendes til stegning. Bl.a. derfor er det klogt at undgå eller begrænse stegning. Frituremad, kartoffelchips o.lign. bør ligeledes undgås. Hvis man steger en gang i mellem, så kan man evt. anvende smør eller kokosfedt, der ikke så let oxiderer. Sojaolie og majsolie er så skrøbelige, at de kan oxidere ved kropstemperatur, når man spiser dem, så disse olier bør slet ikke anvendes som føde.

Det korte af det lange er: Undgå transfedt og oxideret fedt for at forebygge hjertekarsygdomme og demens.

Reference: Fred Kummerow, interview med Dr. Mercola

 

Derfor bør brød altid langtidshæves

Korn, nødder og andre frø indeholder et stof kaldet fytinsyre, der binder mineraler, så man ikke nemt optager dem. Ved spiring eller langtidshævning nedbrydes fytinsyren, så mineralerne meget nemmere optages. Ved spiring opnås desuden et højere indhold af vitaminer og enzymer, der bidrager til fordøjelsen. Det problematiske glutenprotein, der findes i bl.a. rug og hvede, omdannes til gode aminosyrer ved spiring. Det er derfor en fordel at spise spirede frø frem for tørre frø, der ikke har spiret. Nødder kan med fordel lægges i blød i 12 timer eller mere inden indtagelse.

Kilde: Naturli´s nyhedsbrev af 9. december 2014.

Fabriksbrød kan hæve så lidt som 15 minutter, før det bages. Hvordan det lader sig gøre, kan du læse mere om i bogen “Den hemmelige kok” af Mats-Eric Nilsson. Brød bør altid langtidshæves i 12 timer eller mere. En del bagere har langtidshævet brød. På Helseopskrifter.dk er der også et par opskrifter på langtidshævet brød, hvis du vil bage selv.

Det sundeste er nok at spise friske spirer frem for bagt brød. Så undgår man de skader, som varmen fra bagningen forårsager på enzymer, vitaminer mm. Blandt kornsorterne er rug den, som jeg har bedst erfaring med at spire til et godt resultat.

 

Kom i form på 7 minutter uden redskaber

Baseret på nyere forsking indenfor fitness er der udviklet et fitness-program kaldet “Det videnskabelige 7-minutters træningsprogram”. Det kræver kun et lille rum, en væg og en stol eller taburet at udføre programmet, som det anbefales at gennemføre 2 – 3 gange om ugen. Kate Hamm har lavet en video, hvor hun demonstrerer, hvordan øvelserne udføres. Se “The scientific 7-minute workout” her (10 minutter på engelsk).

Med ønsket om et godt og helsebringende nytår!